Kris & kommunikation

"Sträva inte efter att bli förstådd. Men sträva efter att förstå". Just så sa prästen när vi gifte oss min man och jag. Och just det kommer jag att tänka på när det gäller kommunikation i största allmänhet, ett tema som löpt som en röd tråd genom de senaste dagarna.

Men det började med en kris.

En av föreläsararna till ett fullbokat lunchföredrag hos Sveriges Kommunikatörer, där jag är verksam, var tvungen att ställa in i sista stund. Mayday mayday! Vad gör vi nu? Intressant ändå vad som kan åstadkommas på kort tid när man är satt under press. Hjältarna som ryckte ut med väldigt kort varsel blev Kommunikationsbyrån Gullers Grupp som höll en strålande föreläsning om kris- och mediahantering. Ett ständigt aktuellt tema där det finns många varnande exempel att dra lärdom av. Och en del goda råd att tänka på när det blåser snålt. För egen del var krisen över och lunch-föredraget räddat.

Under ett annat föredrag i regi av Göteborgs Kommunikationshus var titeln "Västlänken – en kommunikativ utmaning”. Västlänken är ju ett hett ämne som engagerar många. Men nu handlade det inte om dess vara eller inte vara, bra eller dåligt, utan om själva kommunikationen kring projektet, där syftet är att öka kännedom, kunskap och förståelse.  Jag lämnar föredraget full av beundran för de som engagerat och oförtrutet informerar, förklarar och bemöter alla frågor och invändningar. Som står pall när det blåser snålt. Som strävar efter att förstå för att kunna göra sig förstådda.

Bon courage!

Etiketter: kommunikation

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln